DUNAKANYARKULT Fábián Erika blogja 06-70-3129308

2023. február 05. 14:35 - fabiane

Zseniális feltalálók és bohókás szabadalmaik a Dunakanyarban

328519150_749477592978563_3677774178838535202_n.jpg

Szalay Bálint nógrádverőcei hentes valószínűleg nagy kiránduló volt, és ezért találta fel a hátizsákká alakítható esőköpenyt. De mi jutott eszükbe a többieknek?

328714803_675042107736209_3194107112774629511_n.jpg

328770891_495157232695555_274616209440863753_n.jpg

Berger András szintén verőcei bádogos kifutásmentes edényben gondolkodott, ereszt építve a szélére:

sztnh_szabadalmileirasok_100034-1665296328_pages1-1_1.jpg

sztnh_szabadalmileirasok_100034-1665296328_pages2-2_1.jpg

 Horváth Béla férfiasabb találmányt választott:sztnh_szabadalmileirasok_097384-1665272500_pages4-4_1_1.jpg

Ennek leírása itt olvasható:

https://library.hungaricana.hu/hu/view/SZTNH_SzabadalmiLeirasok_097384/?pg=0&layout=s

 

Visszatérve a háztartáshoz. az egyik legismertebb XX. század eleji magyar női feltaláló Eördögh Emília Visegrádon élt, ő szabadalmaztatta a mai kukták egyik ősének tekinthető pároló-, főző- és sütőkészüléket.Ezt a berendezést a Szabadalmi Újság 1909. február 1-i száma így írta le:

Pároló-, főző- és sütőkészülék, mely egy a tüzelés felett forgatható hengeres dobból áll, melynek fenekén, vagy fedelén, vagy mindkét helyen nyitható és zárható, a dobban keletkező gőz elvezetésére és a szükséges fűszerek stb. bedobására szolgáló nyílásai, esetleg a dob belsejében végbe menő sütés ellenőrzésére vannak.

Eördögh Emilia pároló készüléke (Szabadalmi lajstomszám 45736)

Eördögh Emilia pároló készüléke (Szabadalmi lajstomszám 45736)

Kicsivel később, 1909 márciusában már egy hajókra szerelhető hajtómotor szabadalmával jelentkezett.

https://library.hungaricana.hu/hu/view/SZTNH_SzabadalmiLeirasok_046100/?pg=0&layout=s

 

A következő 1913-as zseniális találmány Erdélyből származik, mégis dunakanyari képpel illusztálták:


Jelen
találmány tárgya állomásjelző szülék vasúti kocsikra, melynek rendeltetése, hogy az utazó közönséget a közeledő állomás nevéről, a várakozási időről, netalán szükséges átszállásokról stb. tájékoztassa. A találmány egyszerű szerkezete, áttekinthető megbízható működése, könnyű kezelhetősége és aránylagosan olcsó ára által tűnik ki. A találmány azon elven alapszik, hogy minden egyes vasúti kocsiban egy szekrényke van elhelyezve, melynek ablaka mögött az állomások nevét és egyéb tudnivalókat hordó szalag mozog el időszakosan. Ezen szalagnak két vége ismert módon egy-egy hengerre csavarodik. Jelen találmány szerint ezen hengereket a készülékben elhelyezett óramű forgatja, melyet rendes körülmények között villámdelejes gátlószerkezet nyugalomban tart. A vonaton lévő összes állomásjelző-szekrénykék áramkörei párhuzamosan vannak kapcsolva olykép, hogy a vonatvezető az összes készülékek áramköreit egyszerre zárhatja; miáltal a gátlókészűlékek kikapcsolódnak és az állomások neveit hordó szalag az ablak mögött elmozog.

Teljes leírás: https://library.hungaricana.hu/hu/view/SZTNH_SzabadalmiLeirasok_069992/?pg=0&layout=s

 

sztnh_szabadalmileirasok_069992-1611879840_pages3-3.jpg


Roskó Pál m. kir. erdőaltiszt Visegrádon 1929-ben tette közzé ötletét:


A találmány lábhajtású körrepülőgépes népmulattató játék, mely lényegében függélyes tengely körül forgó vázból áll, melyhez központosán több repülőgépszerű 5 jármű van erősítve. Az egyes repülőgépeken lábhajtású légcsavarok vannak, melyeknek meghajtásával az összes repülőgépek körben forognak. A gépeket tehát a benn ülő egyének hajtják meg, és minél 10 jobban dolgoznak, annál gyorsabban futnak körül a gépek. A gépnek szárnyfelületeit vízszintes tengely körül elállíthatjuk, ami által a gép orra emelkedik és az az érzésünk, mintha a gép emelkedne.

sztnh_szabadalmileirasok_102378-1665317395_pages3-3.jpg

Teljes leírás: https://library.hungaricana.hu/hu/view/SZTNH_SzabadalmiLeirasok_102378/?pg=0&layout=s


Kubíss Nándor soroksári gépészmérnök és Fischer Dezső zebegényi gépszerelő viszont valódi sárkányrepülőgépet szabadalmaztatott 1942-ben:


A
találmány  a sebesség tág határok közötti változtathatóságát, a repülés biztonságának sokszorosát és a tetszés szerinti nagyságra való megépíthetőségét egyaránt kielégíti. Ezt mindenekelőtt úgy érjük el, hogy a repülőgép hosszirányú stabilitására az eddiginél sokkal nagyobb súlyt helyezünk.

https://library.hungaricana.hu/hu/view/SZTNH_SzabadalmiLeirasok_131396/?pg=0&layout=s

sztnh_szabadalmileirasok_131396-1665932029_pages6-6_1.jpg

Ugyanők légcsavarra is benyújtottak szabadalmat:

https://library.hungaricana.hu/hu/view/SZTNH_SzabadalmiLeirasok_132507/?pg=0&layout=s

Vajon Fischer Dezsőnek köze lehetett a Fischer-malomhoz?

315174402_5575762492461465_855327664522883894_n.png

 

pestmegyeihirlap_1971_07_pages252-252.jpg

 

(Pest Megyei Hírlap, 1971)

 
A nagymarosi Váli József szerelő 1922-as szabadalma nemcsak a témája miatt lett kedvencem, hanem az ökotudatossága miatt is.

Öblítőberendezés klozettcsészékhez és effélékhez 

A vízvezetéki öblítőberendezések, klozetcsészékhez és hasonló célokra, tudvalevőleg magasan elrendezett öblítőszekrénnyel bírnak, amelyben a vízbevezetést egy úszóval működtetett szelep szabályozza, míg az öblítővíz levezetésére, szivornyával kapcsolatban, egy külön, kézzel ködtetendő szelep szolgál, amely saját súlya alatt záródik. Az ilyen berendezések működése használatban kevéssé bizonyult megbízhatónak, eltekintve attól, hogy a tartánynak és nyomóvezetéknek építészeti szempontból körülményes és legkevésbé sem tetszetős magas elrendezése a nyomó és öblítővezetékeknek a falba való bevésését tette szükségessé.
Próbálkoztak
ugyan már ú. n. légnyomásos, vagyis teljesen zárt és a vízvezeték nyomása alatt álló öblítőtartányokkal is, de az eddigi rendszerek, egyrészt nem bírtak a kellő üzembiztonsággal és öblítőhatással, másrészt ezeknél a tartány üzemen kívül üres és csak működtetése alkalmával telik meg vízzel, mire önműködően nyílik az öblítőszelep.
Ezekkel
szemben, a jelen találmány tárgyát oly légnyomásos öblítőberendezés pezi, amely egyszerű szerkezet mellett, tökéletesen üzembiztos és amelynél az öblítéshez szükséges víz, pontosan beállítható mennyiségben, a tartányban raktározva van, az öblítőszelep a tartányban uralkodó, vagyis a teljes vízvezetéki nyomás alatt áll és működtetése alkalmával ugyancsak ezen nyomás felhasználásával önműködően, nyílik és a szükséges vízmennyiség kibocsátása után ismét csak önműködően és megbízhatóan záródik.

sztnh_szabadalmileirasok_083954-1665151501_pages4-4.jpg

 Teljes leírása itt olvasható: 

https://library.hungaricana.hu/hu/view/SZTNH_SzabadalmiLeirasok_083954/?pg=0&layout=s

Zoller Antal Nagymaroson adta ki a Méhészújságot:

119516111_3256803724357365_1094507920640812055_n_1.jpg

...és találmánya is volt a témában:

119418836_3256821717688899_5772958122289474764_n.jpg

 

1933-ban Zoller András molnár Csuklós evezőkészülék tárgyában adott be szabadalmi leírást - feltételezhetően ez hobbijához kötődhetett. Így kezdődik a szerintem zseniális leírás:


Az
ismeretes evezős csónakoknál az evezős háttal fordítva ül a menetirányban, úgy hogy a menet irányában levő járműveket és egyéb akadályokat közvetlenül nem látja, ami számos szerencsétlenségnek, illetve összeütközésnek okozója.
A
találmány célja e hátrány megszüntetése és lényege abban van, hogy a csónakon forgathatóan ágyazott, különálló evezőnyél a csónakra erősített rúd felhajlított, szabad vége körül mozgatható, közbenső taggal csuklósan van összekötve, mely közbenső tagnak hossztengelye a külön darabot képező evezőlapáttal olykép van összekötve, hogy a lapát, e tengely körül, megszabott határok zött forgást végezhet. Az evezőrészeknek ily összeköttetésénél az evezős arccal ülhet a menetirányban, minthogy a lapát, a nyélhez képest, ellenkező irányban gez mozgást. Azáltal, hogy a lapát a közbenső tag tengelye körül meghatározott forgást végezhet, a vízből kiemelkedő lapát, a víz hatása folytán, merőleges helyzetéből vízszintes irányba fordul.
A
találmány szerint oly eszközről van gondoskodva, hogy fékezés céljából az evező lapát merőleges helyzetében rögzíthető,

 

Teljes leírás: 

https://library.hungaricana.hu/hu/view/SZTNH_SzabadalmiLeirasok_110720/?pg=0&layout=s

sztnh_szabadalmileirasok_110720-1665392522_pages3-3.jpg

Ugyanő emeltyű fűrészfeszítő készülékről is adott be szabadalmat.

Az összes nagymarosi találmány:

https://library.hungaricana.hu/hu/search/results/?list=eyJmaWx0ZXJzIjogeyJTRVJJRSI6IFsiU1pUTkhfU3phYmFkYWxtaUxlaXJhc29rIl19LCAicXVlcnkiOiAiTmFneW1hcm9zIn0

Kiemelném még a nagymarosi Komáromi-féle Cimbalomtelepet, amely több találmánnyal is jelentkezett 1909-ben:

87444033_2716268951744181_4980860997506957312_n.jpg

sztnh_szabadalmileirasok_046619-1611736803_pages5-5.jpg

 

Szintén 1909-ben Nagymaroson fejlesztette ki Horti Lajos mérnök a találásokat önműködően jelző céltáblát...
sztnh_szabadalmileirasok_047265-1611739646_pages3-3.jpg

Én le vagyok nyűgözve ezektől a találmányoktól, de megértem azt is, aki az ellenkezőjét gondolja, hogy inkább "letalálni" kellene a dolgokat - Karinthy a következőként írta le a verőcei Huszár Pufi kastélytulajdonos szavait 1931-ben:

Kérlek szépen, magyarázza Pufi, úszónadrágban a filagória emeletén, kérlek szépen, te írtál nemrég egy krokit Letalálás címen, hogy legjobb volna a nagy technikai találmányokat mind visszatalálni: nem is tudod, milyen igazad volt. Nekem ehhez a tizenhét holdhoz mért nincsen autóm, nem fizeti ki magát: két lipicai visz le az állomáshoz, ahol ha néha Pesten akad dolgom, felülök kettőhúszér a harmadik osztályba. Két év múlva ez a kis birtok el fog tartani, aztán már ki se mozdulok innen - visszatérek az ősfoglalkozáshoz: halászat és vadászat. És legfeljebb néha egy hangos film: azt is csak magyar nyelven, házi használatra.

 

Kedves Olvasó!

Köszönöm, hogy érdeklődött a Dunakanyar kultúr- és helytörténete iránt!

Küldetésemnek tartom, hogy bemutassam ezt a szívemhez közel álló helyet...

A blogposzt önkéntes munkával jött létre, aminek folytatását itt támogathatja:

Fábián Erika OTP Bank 11773119-15463812

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://dunakanyarkult.blog.hu/api/trackback/id/tr7918041764

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

DUNAKANYARKULT Fábián Erika blogja 06-70-3129308
süti beállítások módosítása