DUNAKANYARKULT Fábián Erika blogja 06-70-3129308

2023. április 11. 18:29 - fabiane

Kántor Péter a Dunakanyarban

59295560_2149111348459947_2217034364116533248_n_1.jpg
A költő már gyerekkorában sokat járt erre a vidékre, majd apjának Nagymaroson lett háza. Az ide fűződő versei közül válogattunk...
"Mindenek előtt ott van a Duna, a Duna-part. Aminek nemcsak a városon átfolyó szakaszát ismerem; hiszen én végigeveztem a gyerek- és ifjúkoromat, volt egy kétpárevezős csónakunk (egy kielbootunk), és a Szentendrei sziget tetejéig minden partszakaszt betéve ismertem a kis ágban és a nagy ágban. Tudom, milyen felfelé húzni ott, ahol erős a sodrás, és tudom, milyen lefelé csorogni a víz közepén este, mondjuk Visegrádról. Sokszor úsztam át a Dunát, egyszer kisgyerekkoromban majdnem bele is fulladtam, de kihúzott az apám. És most már huszonöt éve minden reggel azzal kezdődik a napom, hogy kinézek az ablakon és látom a Dunát, és attól, hogy ott van, tudom, hogy itthon vagyok. Sokszor írtam a Dunáról – ez a legbiztosabb tárgyi támpont az életemben."
59468039_2149209298450152_1006825447549304832_n.jpg
Ginsberg és Keruac
Kántor Péter (1949-2021): Amerika
Itt a Dunakanyarban próbáltam meg először elképzelni Amerikát
Kerouac Amerikáját, Denverjét, Friscóját, Nevada sivatagját
Mark Twain Mississippijének mocsaras torkolatát, New Orleans sárgaréz trombita-napját
itt a Dunakanyarban New York felhőkarcolóit, a fekete Harlemet
miközben egy kis motoros hajó kapaszkodott felfelé a Dunán
itt képzeltem el; az isten tudja, mit képzeltem el, hogy milyen
talán mint ez a kivilágított céllövölde, a ringlispil, egy Yamaha motor
hirtelen hulló sárga tigrisszőrszagot árasztott a Duna.
g7_iskolaskori_igazolvanykep.jpg
Egy vers születése (részlet)
Legyen vers – bólintottak, és felálltunk
legyen szerelmes – suttogta egy asszony
legyen hősi – kiabálták a térről
a homokozóból a gyerekek
legyen groteszk, legyen isteni – mondták
zúgva, hörögve, prüszkölve, szelíden
legyen kalandos, legyen bús, bolondos.
Vagy legyen egy kép: csónak a vizen
és legyen kezes a lapát nyele
és aki evez, az húzzon bele
süssön a nap, de ne perzseljen épp
legyen a nagyágban, szemben a jegenyék
baljósan bólogattak, és felálltunk.
fortepan_10364_3.jpg
Csónak-sirató

Apámnak

A csónakot, a csónakot nagyon szerettem.

Szeretném most is, holnap is – hiába.
Új társra lelt. Új izmos karra, lábra.
Ezután majd más teszi vízre nyáron.
És én? Én csak egy üzenetre leltem:
„Már voltam a tiéd! Már nem lehetsz a párom!”
222569544_4132423316795397_5735418736089690185_n_2.jpg
Kántor Péter édesapja, Kántor László
Abban a kertben
Nem a hazáért, nem is a szabadságért,
nem istenért és nem a dicsőségért,
egyszerűen csak be akarta fejezni, amit elkezdett,
annak a fatönknek a kifűrészelését,
tulajdonképpen én kezdtem el, de én belefáradtam,
abban a hol volt-hol nem volt nagymarosi kertben,
amit ő álmodott meg, az apám,
csak egy pillanatra hagyta abba,
amig nagyon vérzett az orra,
de akkor se állt fel, csak hátra hajtotta a fejét,
aztán folytatta, úgy guggolva,
élete utolsó júliusán,
én meg csak néztem,
amíg be nem fejezte.

222495550_4132410970129965_2170441174872346715_n_1.jpg
Vörös Géza: Nagymarosi kert
184990353_3927048213999576_1911008346011185968_n.jpg
184381247_3927048317332899_1351085650785799887_n.jpg
120367646_3301690033202067_5981646874029638610_n.jpg
Berény Róbert: Csendélet könyvvel
Egy ház
s elképzeled, hogy az ott a házad.
Bemész a kertkapun, és hazamész.
Már várnak. Ledobod az ajtóban a zsákot.
De előbb még leszaladsz a Dunához,
megállsz a kis komptól nem messzire,
a fűvel benőtt tisztáson, a parton.
Csillog a víz, szemetes a szegélye.
Kora tavaszi víz, még fésületlen,
a felszíne zavaros, pörsenéses,
még nem nézik meg benne magukat a fák,
még lombtalanok úgyis, csupaszok.
Van ott a tisztáson egy kő, leülsz rá.
A házad most a hátad mögül figyel.
Alig mersz moccanni. Egy kis fekete dakszli
csámpázik el melletted. Ismerős? Nem?
És az a bajszos, kopaszodó férfi,
aki sietve átvág a zöldön? Ő se?
Talán az a kisgyerek, ő talán,
az anyja megy mögötte, mint az árnyék,
s feltartott két kezét kezébe fogja,
hogy el ne essen. A gyerek nevet.
Terád nevet? Felismert volna? Vagy csak
nevet örömében, hogy megy előre?
Ez egy család. Ott laknak bent a házban,
ahová nem mentél be a kertkapun át,
mert előbb látni akartad a partot, a vizet.
Most felállsz, visszanézel hirtelen a házra,
mint aki tudni akarja, mi az igazság,
ha fáj, akkor is. Nem, nem a te házad!
Menj tovább! Menj hazáig! Na, menj már!
letoltes_49.jpg
(Szilágyi Lenke fotója)

A folyami költő

 

45 éves folyami költő vagyok.
Bármit jelentsen is ez,
számolni kell vele,
ha másnak nem is,
legalább nekem.
Folyami költő, a Duna bal partján,
magyar, és ráadásul dohányos.
De mindenkinek megvan a maga baja.
Egyébként nem akarok panaszkodni,
eszem ágában sincs,
csak kinézek az ablakon
és nézem a Dunát.
 
Szakadatlan búcsú és megérkezés,
folyamatos jövés-menés a folyó.
Vízcseppek generációi hullámzanak,
torlódnak egymás hegyén-hátán,
a fiúk leöldösik az apákat,
kis csitrik bukdácsolnak vidáman
ösztövér öregek között,
de a partról nézve tükörsima,
és a megszólalásig hasonló
a tegnapi folyó és a mai folyó.
Ha fúj, ha esik,
vonul a maga medrében,
és nincs az az erő,
amely megállíthatná,
mert akkor a folyó
megszűnne folyó lenni,
a múló
megszűnne múlni,
és a folyami költő
becsukhatná a boltot.
Hiszen a folyami költő
az elmúlásból él, abból,
hogy semmi sem tart örökké,
csak a folyó vonulása,
már ha nem szárad ki belőle a víz.
De hát miért száradna ki?
Nem vagyunk Arizonában, Mexikóban,
azok a folyómedrek (arroyos)
nem is teremnek folyami költőket,
hanem más költőket,
meg nagy fehér és fekete kutyákat,
akik izgatottan rohangálnak a kihalt,
kiszáradt folyómedrekben,
valami élet után szimatolva,
ami volt és lesz,
de ami éppen rejtezkedik.
Szó se róla,
rokonai ők is a folyami költőnek,
ki nem rokona neki,
akit a mulandóság édessége
és keserűsége táplál,
aki születése pillanatától kezdve
emlékek foglya,
aki maga sem egyéb,
mint a jövőre vetülő emlék,
amit ha megérintesz, meggyógyulsz,
vagy csak sírsz, nevetsz felváltva,
és csak sír, nevet felváltva,
mert sietnie kell, mint a kakasnak
köszönteni a reggel-estét,
szeretnie és gyűlölnie,
építenie és rombolnia,
mert minden egyesülése a válás
csíráit szaporítja benne,
mutasd neki holnaputánját!
megállna, továbbmenne,
ködös víziója a másnap,
sodródik, kapaszkodik, szökdel,
vonul, ahogy a folyó vonul,
és csak a hordalék a parton,
csak az tornyozódik toronnyá,
az a szerelmes, csillogó por,
a mulandó iránti hűség,
a folyami költő versei
a konzervdobozok között.
 
Folyami költő,
magyar, és ráadásul dohányos,
felállok, kinyitom az ablakot,
egy autóriasztó sivít,
a téren óvodások
rohamozzák a mászókát,
egy kopasz, csenevész fán
helyet foglal egy madár,
azt hiszem, minden rendben,
bármit jelentsen is ez,
azt hiszem, számoltam vele
eleitől fogva.

240791404_3992553440854320_3352204035039090104_n.jpg

Dragomán György írta 2021. augusztus 27.-én:
Ma eltemettük Kántor Pétert.
Pontosabban a Halászbástya nevű hajóról a vízbe engedték lassan a hamvait tartalmazó, szalaggal átkötött, párna formájú, fehér dobozt, és mi, akik ott lehettünk, egy-egy szál virágot dobtunk a vízbe, és ahogy a doboz lassan távolodott, hogy majd elmerüljön, a virágok egy darabig ott úsztak még a nyomában.
Anna legszebb rózsáját vittem, vörös rózsát, nem teljesen az alkalomhoz illőt, a kertből vágtam le, a párja még most is ott a bokron. Ahogy a vízbe dobtam a virágot, persze az utolsó találkozásunk járt a fejemben, akkor a zsebemben jó tíz éven át kabalafiguraként hordott kis Svejk, a sok moncsolgatástól letörött műanyag szuronyát ajándékoztam Péternek, szabadkozva fogadta el, zakója mellső zsebébe tette, hogy ott majd jó helyen lesz.
Mielőtt a rózsát a vízbe dobtam volna, letörtem róla a legnagyobb tüskét, a zakóm mellső zsebébe tettem, hogy ott majd jó helyen lesz.
(Egyetlen képet készítettem, a Dunáról, a hajó másik oldaláról. Nem különösebben jó kép, de azt akartam, hogy legyen azért egy fotóm a folyóról abból a percből, amikor költője végleg eggyé vált vele.)
Hallgassátok meg Péter hangján a A Margit hídtól az Árpád hídig című verset, képzeljétek azt, hogy ott voltatok velünk, vele. https://pim.hu/hu/media/margit-hidtol-az-arpad-hidig
(A versben feltűnik édesapja lapátja is!)
Címkék: Nagymaros
Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://dunakanyarkult.blog.hu/api/trackback/id/tr3618091416

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
DUNAKANYARKULT Fábián Erika blogja 06-70-3129308
süti beállítások módosítása