Képünk Magyarország egyik legrégibb motorsport kedvelőjét, Zebegényi Károlyt mutatja, amint vadászzsákmányát, egy hatalmas vaddisznót, motorkerékpáron szállítja haza. De kik közlekedtek még ezen az eszközön?
Ritka motorkerékpár utas. Képünk Magyarország egyik legrégibb motorsport kedvelőjét, Zebegényi Károlyt mutatja, amint vadászzsákmányát, egy hatalmas vaddisznót, motorkerékpáron szállítja haza. Zebegényi Károly, ki a hazai sportéletben mint amatőr birkózó és súlyemelő bajnok nagy szerepet játszott, már a legelső motorkerékpárok feltűnése idején érdeklődött az uj közlekedési eszköz iránt, amelyet azután szorgalmasan használt fel vadászkirándulásai alkalmával.
(A Motor, 1915)
Már a 20. század elején megindultak Budapest felől a motorozás szerelmesei:
Motorkerékpár kirándulás. A Magyar Motorkerékpáros Szövetség június 4-én, pünkösd hétfőjén Král Sándor főhadnagy, szövetségi elnök vezetése mellett motorkerékpáros kirándulást rendez Visegrádra. Az irány: Budapest—Szentendre—Visegrád—Nagymaros— Vácz—Budapest. A kiránduláson résztvehet minden motorkerékpáros, aki ebbeli szándékát a titkárságnál (Gyöngytyuk utcza 3.) írásban bejelenti, amely a részletes tervezetet aztán megküldi.
(Herkules, 1906)
Frohner Román volt az egyik alapítója a verőcei Keramos Rt.-nek, tehát Gorka Géza ideérkezésében is szerepe volt. Mellette Pásztélyi János ül, aki szintén helyi villatulajdonos, és Frohner üzlettársa volt a motorkereskedésben. Pásztélyi is sok bulit szervezett a szőlőjében. Frohner előző felesége épp egy Pásztélyi lány volt...
Nógrádverőcén Frohner Román Swadló Klárit, a kastélytulajdonos lányát vette feleségül
A terrénum, amelyben a verőcei társaság igazi kedvét lelte, az ünnepségek és mulatságok szervezése volt. Ebben páratlan tökélyre vitték nyári szerepléseiket. Az Anna bálok, a Szent István napi ünnepségek megszervezésében és lebonyolításában Frohner Románnak vezető szerep jutott. Ő vezette le az elmaradhatatlan tüzijátékokat, a dunai lampionos csónakfelvonulást, amelynek záró csónakjában, amely egy nagyméretű molnárladik volt, Pitykó cigány és bandája húzta az indulót. Ebben a a vízi járműben, mint kormányos foglalt helyet helyet Frohner Román, aki innen dirigálta az egész felvonulást és gyújtotta meg a tüzijáték kezdetét jelző első rakétát. A parti villák kertjeiben a lampionok százai egészítették ki a tüzijáték fényeit, és ebben az utolsó fázisban meggyújtott görögtüzes hangulatban ért véget a mulatság a nagyvendéglő nagytermében. Ez egyben a hangulat tetőfokát is jelentette.(Töth László visszaemlékezései)
1926-ban már országúti versenyt rendeztek. (Budapest - Vác-Szob, Nmaros-Nógrádverőce- Megyer, 165 km táv) A fotón Kepes Ferenc detektív egy amerikai Indian motor nyergében. A kép a Megyeri csárda előtt készült, onnan rajtolt el a Terézvárosi Torna Club motorkerékpáros-szakosztályának túraversenye.
Motoros túra a Börzsönyben 1933. körül )Képtulajdonos: Daróczi János)
...és voltak, akik az erdő felé vették az útjukat.
Az első oldalkocsis kerékpárt már 1885-ben megépítették, de Magyarországon az 1930-as években tett nagy népszerűségre. A következő pár például az egész Dunakanyart beutazta vele, képeik a Fortepanon elérhetőek:
Zebegény
Helemba
Esztergom
11-es főút
Visegrád
Vác - motoroldalkocsi gyártás a hajógyárban (1956)
Érdekesség: A honvédségi aknamentesítő hajók kifutása után merült fel a motorkerékpár-oldalkocsi gyártás ötlete a váci hajógyárban. 1956 elején több prototípust is bemutattak különböző kiállításokon. Sikeres szereplésük után 300 darabos NDK megrendelést kapott a gyár, 1957 szeptember 30-i szállítási határidővel. A sorozatgyártás feltételei még hiányoztak. A kézzel készült huszonöt példányt 250-es Csepel motorkerékpárokkal tesztelték ötvenezer kilométeren át. A megrendeléseknek köszönhetően 1968-ban már a százezredik Duna oldalkocsit ünnepelhette a váci kollektíva, mely kiérdemelte a világ legnagyobb oldalkocsigyártója címet.
Szobra egy filmes munkatárs érkezett motorral, ahl a "Valamit visz a víz" című alkotást készítették 1941-ben
- (Fortepan/Eisner Ferenc)
...és a szobi iparvasútba is került motoralkatrész, 1941
Visegrád - kilátás az Alsóvár a lakótoronyától / a Salamon-toronytól Nagymaros felé, 1958 (Fortepan/Répay András)
A Pannónia motoros hölgy a szobi szélkerék felé tart komppal (1962)
1970 - Nógrádverőcei motoros találkozó - Indulás haza!
Bugyi és motor véletlen találkozása egy visegrádi fészernél
Kedves Olvasó!
Köszönöm, hogy érdeklődött a Dunakanyar kultúr- és helytörténete iránt!
Küldetésemnek tartom, hogy bemutassam ezt a szívemhez közel álló helyet...
A blogposzt önkéntes munkával jött létre, aminek folytatását itt támogathatja:
Fábián Erika OTP Bank 11773119-15463812 (Adomány megjegyzéssel)
Szeretettel várom sétáimon is! :)
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.