DUNAKANYARKULT Fábián Erika blogja 06-70-3129308

2023. április 07. 16:44 - fabiane

Krisztus-emlékek a Dunakanyarban

4olives.jpg

M.S. mester: Krisztus az Olajfák hegyén (Keresztény Múzeum, Esztergom)

A húsvéti Misztériumhoz kapcsolódva gyűjtöttük össze a helyi vonatkozásokat.

A 16. század első felében alkotó festőművészek sorában a legrangosabbak egyike a kilétét csak M. S. szignatúrával jelző, hol selmecbányainak, hol augsburginak, hol müncheninek, s Váralljai Csocsány Jenő művészettörténész elmélete szerint esztergominak tartott művész. Ha az utóbbi feltételezés helytálló, akkor az M. S. jelentése Martinus Strigoniensis, vagyis Esztergomi Márton. Egy bizonyos, hét, eredetileg a selmecbányai Szent Katalin- plébániatemplomban látható passióképe közül négy, a Krisztus az Olajfák hegyén, Keresztvitel, Kálvária és a Feltámadás az esztergomi Keresztény Múzeum kincse.

A Szentírás szerint miközben Jézus Atyjához imádkozott elfogta a halálfélelem, és verejtéke vércseppként hullott a földre. Tanítványait, akiknek meghagyta, hogy a hegy tövében várják és imádkozzanak, elnyomta az álom. Mindezt igen hűen ábrázolja a festő. A bánat színébe, lilába öltözött Jézusnak megjelenik az égi küldött kezében a szenvedés kelyhével. A kedvenc tanítvány, János köpenye piros, azaz a szeretet színe. Mögötte alszik Jakab, előtte Péter, aki az előtűnő alárajzolás szerint eredetileg kardján tartotta kezét. Lábánál újra feltűnik a Vizitáció-tábláról ismert szamóca. Jézus háta mögött már az elfogatás jelenetét vetíti elő a kertkapun belépő sereg.

(Képzőművészet Magyarországon)

A Bibliában az Özönvíz elmúltát jelzi a Noéhoz a bárkába visszatérő, csőrében olajágat hozó galamb. Ez a megbékélés jelképe Isten és ember között, valamint az élet újjászületésének jele a Földön. Az áldozás szimbóluma is, hiszen Jézus az utolsó éjszakáját az Olajfák hegyén töltötte imádkozással.

Radnóti Miklós 1941-ben így számolt be az utolsó látogatásáról Babitsnál, annak esztergomi Elő-hegyi házában.

Ilonka kikísér. Nincs kedve már élni, – panaszolja elgyötörten. Még megnézzük Tündért, a kutyát, (köhög, aszpirint kapott) és a két kölykét, gyönyörű komondorfarkas keverékek. Felírom a nevem a falra, Ilonka virágzó olajágat vág nekünk búcsúzóul, a ‘béke olaj ágát’, s lemegyünk..

 

308.jpg

M.S. mester: Keresztvitel

A keresztvitel kínja, Cirénei Simon segítő feltűnése, az emberek vérszomja – mind-mind részeivé váltak a keresztvitel-jeleneteknek. M. S. mester selmecbányai oltárának is egyik legsikerültebb ábrázolása ez.

A Dunakanyarban több nagyon szép kálvária is van:

276286270_10159888728051252_522241591100243650_n.jpg

André Kertész az esztergomit örökítette meg 1917-ben.

283903648_5104113336293052_2712375900131205572_n_1_1.jpg

A szobi kálváriakápolnát egy kőműves kezdte felújítani közadományokból

119485172_3257600857610985_272547012737186982_n_1.jpg

A kismarosi Ciszterci Monostorhoz tartozó az egyik legfrissebb és egyben legmeghatóbb.

 

mt011rd6334.jpg

M.S. mester: Kálvária (1506)

A tájban több meghatározó kereszt is emelkedik:

fortepan_95783.jpg

hideglelős-kereszt Esztergom és Pilismarót között, a Hosszú-hegyen áll. Kevésbé ismert, régebbi nevei a járványkereszt vagy lázárkereszt.

A keresztet 1784-ben emeltette Nagy Mihály esztergomi gazda a Hosszú-hegy tetején, a Duna fölé nyúló szakadék sziklájára. Nagy a keresztet azért készítette, mert családját elkerülte a dühöngő járvány. Az eredeti fakeresztet az időjárás tönkretette, helyébe Simor János esztergomi érsek Bécsben vaskeresztet készíttetett, amit 1871-ben szentelt fel személyesen. 1906-ban a kőbányászat miatt a sziklaorom omladozni kezdett, ezért a veszélyes sziklaormot lebontották, a keresztet beljebb helyezték. Minden év májusában körmenet indult a kereszthez. A hideglelős nevet onnan kapta a szentgyörgymezeiektől, hogy mire a körmenet felért a hegycsúcsra, az emberek megizzadtak, és az erős Duna menti szélben megfáztak, „hideglelést” kaptak.

A helyi néphagyomány szerint aki a háromszor megkerüli keresztet térden csúszva, az meggyógyul

 fortepan_95389_1.jpg

Zách Klára keresztjét Viktorin József,, Visegrád plébánosa avatta fel 1869-ben, de az  ünnepélyhez, melynek során először olvasták fel Arany János a helyszínen játszódó, Zách Klára költeményét szabadtéren, még fel is kellett juttatni a hallgatóságot. "A mire, előlegesen legalább, igen nagy szükség volt, abban állott, hogy a várhoz, a kálvárián keresztül egy rendes út készítessék." Ez lett az első magyarországi turistaút.

138331472_2746464758940622_3766787615381206732_n.jpg

 

"A Duna Visegrádnál." Látkép Kismaros/Verőce irányából  kereszttel. Háry Gyula rajzát Morelli Gusztáv metszette fába.
zebker.jpg
Zebegényben egy hölgy gondozza ezt az útszéli keresztet
119514793_3261579787213092_9112309408484858373_n.jpg
Verőcén padot készítettek a mindig itt imádkozó néninek, Nagymaroson pedig egy ember nekiállt letakarítani a város legrégebbi feszületét 

69030_1.jpg

 Szőnyi István: Krisztus sírbatétele, 1921

308471172_5427907677246948_7392791704571171042_n_1.jpg

A szobi templom kereplője a Börzsöny Múzeumban

Miért mennek a harangok Rómába?
Nagycsütörtök az Oltáriszentség, vagyis az Eucharisztia alapításának ünnepe. Ilyenkor minden templomban csak egy misét tartanak, az esti órákban. A pap fehér ruhában celebrálja, e színnel utal az ünneplésre, az örvendezésre. Ilyenkor a feszületeket takaró lila lepleket is fehérekkel váltják fel. Az orgona hangjára felcsendül a „Dicsőség a magasságban Istennek” kezdetű himnusz, s közben megkondulnak a harangok, megszólalnak a csengők, hogy utána nagyszombatig, húsvét vigíliáig némák maradjanak. Ahogy mondják, a harangok Rómába mentek. Ez a néma csend fejezi ki azt, hogy senki sem állt ki Jézus mellett. A prédikációt a már említett lábmosás követi.
A szentmise befejeztével, csendben, mellőzve minden ceremóniát, megtörténik az ún. oltárfosztás, aminek során a templom oltáráról leveszik a kereszteket, gyertyatartókat, terítőket. E sajátos halotti szertartással jelképezik, hogy Jézust megfosztották ruháitól, de egyben utalnak a gyászra is. A középkor folyamán számos szerzetesrendben megszokott volt az oltármosás. Miután eltávolítottak mindent az oltárról, megmosták, megkenték, letörölgették. A Krisztus oldalából kifolyt vérre és vízre emlékeztetve, az oltárokat borral és vízzel mosták meg. Az oltármosás miatt sok helyen e napot tiszta csütörtöknek is hívják. E foglalatosságokat minden évben egyszer végzik el, emlékezve az oltáriszentség megalapítására, az oltár szeretetére és tiszteletére. Ugyanis az oltárt elsősorban Jézus testének megtestesítőjeként tartják számon, az oltár megfosztása a gyász jele, annak megmosása, megkenése pedig azt kívánja kifejezni, hogy Jézus halála nemcsak halál, hanem szentség, „benne van a mi üdvösségünk és feltámadásunk”.
A templomokkal ellentétben, a székesegyházakban délelőtt tartanak misét. Ezen az adott egyházmegye valamennyi papjának kötelező részt venni, ahol megújítják, megerősítik papi fogadalmukat. Ekkor végzik el a krizmaszentelést, balzsammal kevert faolajjal. A püspök megszenteli és megáldja a következő évben használt szent olajokat – a keresztelendők olaját és a betegek olaját – valamint a krizmát. Megszentelik a nagypénteki áldozás ostyáit. Valamikor e napon fogadta vissza az egyház a megtért bűnösöket. Németországban ezt a napot például zöldcsütörtöknek nevezik, mert a bűnbánók zöld ágat kapnak, jelezve, hogy eleget tettek nagyböjti kötelezettségüknek.
Magyar népszokások
A nagycsütörtöki misét követően a harangok elhallgatnak, a néphit szerint Rómába mennek, hogy ott gyászolják Krisztust. A harangok helyét a fakereplők foglalják el.
A kereplő a népi hagyományban az egyik legfőbb gonoszűző eszköz. Csütörtökön a gyerekek csoportokba verődtek, végigjárták a falu utcáit, hogy mindenhonnan kiűzzék az ártó szellemeket. A felnőttek ezért tojással ajándékozták meg őket.
Sok helyen a mise végén az oltáriszentséget külön őrzési helyre viszik, mindent leszednek azt oltárról, csak a gyertyatartókat meg a lepellel letakart keresztet hagyják ott, szimbolizálva ezzel Jézus szenvedését és ruháitól való megfosztását. Van olyan település ahol még a keresztet is kiviszik a templomból.
A Pilátus-égetés vagy verés is ezen a napon volt szokás, amely egy Pilátust jelképező bábu elégetéséből vagy megveréséből állt.
Ez a szokás összefüggésben van a tavaszi téltemető hagyománnyal, ott is igyekeztek megszabadulni a régitől. A legények kimentek a határba, tüzet raktak és elégették a Pilátust jelképező szalma köteget.
A palócok között a víz megszentelésnek volt hagyománya. A lányok aznap kimentek a határba, ahol keresztjárást végeztek, majd „rózsavizet” vettek a környékbeli folyókból vagy patakokból és másnap, nagypénteken abban mosakodtak meg.
De elterjedt szokás volt nagycsütörtökön a virrasztás is, annak emlékére, hogy Jézus az olajfák hegyén virrasztott.
(Tátrai Zsuzsanna – Karácsony Molnár Erika- Jeles napok, ünnepi szokások, Ökrös Mariann)
kereplo.jpg

 A nagymarosi templom tornyában őrzött régi kereplő

340082028_1122464175814682_7917383299008780340_n.jpg

Nagypénteket ma is hallgatással, különös meghatottsággal, bensőséges átéléssel ünneplik a hívek. Jézus kínszenvedéséről és kereszthaláláról emlékezünk. Ez a mély gyász és böjt napja. Régebben hozzátartozott a hallgatás, a csönd, melyben a tűz is kialudt, a tükröt fekete kendővel takarták le, az órát megállították, úgy jártak-keltek, mint akiknek halottjuk van a háznál.
A kereszt a megfeszített, majd feltámadt Krisztus jelképe, amely nemcsak az ünnepeken, az egyházi gyakorlatban kap szerepet, hanem egész évben, a mindennapokban is hirdeti és emlékeztet a feltámadás örömére. Régen a mindennapi életterekben mindenütt jelen volt akár vasból, fából megformázva vagy más tárgyakra festve, faragva, varrva.
Nagypénteken egy mestergerenda alatti feszületre hívjuk fel a figyelmet, amely a palóc múzeum szabadtéri gyűjteményében, a palóc házban található.

(Palóc Múzeum - A hét műtárgya)

„Szombat elmúltával, a hét első napjának hajnalán a magdalai Mária és a másik Mária elment, hogy megnézze a sírt. Hirtelen nagy földrengés támadt. Az Úr angyala ugyanis leszállt az égből, odament, elhengerítette a követ és ráült. Tekintete olyan volt, mint a villám, öltözete meg, mint a hó. Az őrök remegtek tőle való félelmükben, s csaknem halálra váltak. Az angyal azonban felszólította az asszonyokat: Ne féljetek! Tudom, hogy ti Jézust keresitek, akit keresztre feszítettek. Nincs itt. Feltámadt, ahogy előre megmondta. Gyertek, nézzétek meg a helyet, ahol nyugodott! Aztán siessetek, vigyétek hírül tanítványainak: Feltámadt a halálból, előttetek megy Galileába. Ott viszontlátjátok. Íme, tudtotokra adtam.” (Mt 28,1–7)

pilh_1.jpg
Pilinszky János:
Harmadnapon
És fölzúgnak a hamuszín egek,
hajnalfele a ravensbrücki fák.
És megérzik a fényt a gyökerek
És szél támad. És fölzeng a világ.
Mert megölhették hitvány zsoldosok,
és megszünhetett dobogni szive -
Harmadnapra legyőzte a halált.
Et resurrexit tertia die.
Pilinszky nagymarosi tartózkodásakor is szóba került a vers:
"Már az eddigiekből is kitetszik, hogy bár Pilinszky „sasszemű” korrektor volt, feledékenységre hajlamos emlékezetével nem mindig volt megbízható filológusa önmagának. így például az Irodalomtudományi Intézet Bibliográfiai Osztálya vezetőjének, barátjának, Vargha Kálmánnak kérdéseire válaszolva, 1976. december 31-én Nagymarosról keltezett levelében a Harmadnapon megjelenésének az időpontját 1958-ban jelölte meg, noha a könyv a valóságban 1959 szeptemberében jelent meg." Domokos Mátyás: Egy kis Pilinszky-filológia
img1_2_1.jpg
M.S. mester: Feltámadás
81798219_2633475480023529_6988809889728430080_n_1.jpg
1915-ben  a Nógrádverőcén élő Endrődi Sebestyén restaurátor tárta és fedezte fel M. S. mester: Feltámadás képén a koporsó szegélyét díszítő "M S 1526" feliratot.
339247957_1286009465320881_7358516073930855858_n.jpg
A verőcei kápolnát Hager Ritta szövött keresztje dísziti, ő így mesél az alkotásáról: „Kaptam egyszer egy fényélményt egy ima alatt. Egy erős fényt éltem meg, ami a szeretet. Szeretetfényt. Ezt szeretném továbbadni. Persze az anyagokkal nem lehet illusztrálni, de talán sikerül egy kicsit a nézőben felkelteni valamit annak érdekében, hogy nézzen önmagába, hogy találja meg az önmagában lévő fényt” 
339271277_245027964543290_2933911135528407068_n.jpg
Áldott Húsvéti Ünnepeket!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://dunakanyarkult.blog.hu/api/trackback/id/tr1918096860

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
DUNAKANYARKULT Fábián Erika blogja 06-70-3129308
süti beállítások módosítása