DUNAKANYARKULT Fábián Erika blogja 06-70-3129308

2024. január 09. 11:20 - fabiane

Különleges átúszások kompszünet idejére

boyton.jpg

 

Boyton kapitány 1876-ban különleges úszásmóddal: háton fekve, evezőlapátokkal a kezében, vitorlával a lábára erősítve, hívta fel magára a figyelmet, mikor Linztől Budapestig úszott. A távot 52 óra alatt tette meg. Nagymarosi fogadtatása emlékezetessé vált számára - gondolom, róla sem feledkeztek el egyhamar 

bo_2.jpg

(Fővárosi Lapok, 1876)

 

 

boyton_kapt.jpg

 

 

 

 

zubovics_uszo_keszulek_1877_vu.jpg

Zubovics Fedor

Tanulmányait Vácon végezte, s ebből az időből maradt fenn róla az első visszaemlékezés is: 

…mokány magyar gyerek volt mindig, ki mindnyájunk félelmetes tiszteletét bírta bátorsága és erélyéért. A kalváriai deákvár sokat tudna mesélni hőstetteiről; itt vívtuk hős csatáinkat, ágyúgolyó helyett a szegény svábok földjeiről csent krumpli és répával, kard helyett pedig kukuricza szárral. A vezér rendesen Zubovics volt.

"

A legendát azzal kezdi, hogy fölcsap föltalálónak. A hozzáértők azt mondják, hogy szeri-száma sincs azoknak a találmányainak, amelyeket a bécsi Ballplatzon a mindenkori közös hadügyminiszterhez benyújtogatott. És a miniszter a hadsereg fölszerelésében gyakran föl is használja Zubovics találmányait. Már javában ismerik őt Bécsben, amint táskáival megjelenik, és a hadügyminiszter a fontos tanácskozásokat is abbahagyja, amikor meghallja, hogy Zubovics odakint az előszobában káromkodik. Mert nem nagyon tett lakatot a szájára ez a katonatiszt még akkor sem, ha fölötteseivel tárgyalt. Fékezhetetlen, kemény természete, meg nem alkuvó bátorsága, szilaj szenvedélyessége akkor is kitört belőle, amikor a Monarchia legmagasabb rangú katonáival állott szemközt.  Hát még mikor föltalált valamely úszókészüléket, amelyet nagy közönség előtt mutatott be a Dunán! Kemény télidő volt ekkor, és a Duna olyan veszedelmesen zajlott, hogy még azok a bizonyos vakmerő emberek sem mutatkoztak, akik minden alkalommal átlépkednek a zajló folyón, hogy a partokról, hidakról hajmeresztve nézi őket a lakosság. Nem, senki sem akadt, aki a sodródó, sustorgó, örvénylő jégdarabokkal labdázó folyamon át mert volna kelni. A Wesselényi Miklós ereje és bátorsága is kevés volna e merényhez! – Zubovics a pesti oldalon megérkezett a szerkezetével, miután már napok óta hirdette, hogy ekkor és ekkor átúszik a Dunán, még ha az életébe kerül is. Pest még meglehetősen kis város a nyolcvanas évek elején, Zubovics tervére a kemény téli időben is megtelnek a pesti és a budai partok emberekkel. Ott vannak azok a kedves kucsmás, karmantyús pesti téli hölgyek, akik Sándor Móric gróf lovasmutatványai óta nem mulasztanak el egyetlen férfias bravúrt sem. Ott vannak azok a régi pesti polgárok, akiknek szívvidító figuráiban annyit gyönyörködtünk a régi fametszeteken. Az előkelőségek szánkókon érkeznek, és az istenadta nép számára csakhamar lacikonyhát állít egy élelmes vállalkozó. Ahol füstszag van: oda hamarosan megérkeznek a cigányok is… Zubovics zeneszó mellett ereszkedett úszókészülékével a zajló Dunára. A komp és a tutaj összepárosítása volt ez a szerkezet, úgy tudom, hogy sokáig használták is a császári és királyi hadseregben az utászoknál. 

Körülbelül két óra hosszáig tartott az életveszélyes mutatvány, amikor is Zubovics a Várkert alatt partot ért, de senki sem hagyta el helyét a dermesztő téli időben. 

Ezenkívül minden esztendőben beszéltetett magáról a lehetetlen afférjai révén, amelyeket a verőcei Migazzi kastélyban rendezett, ahol ugyancsak fantasztikus kvártélyt tartott. Nemegyszer hallatszottak robbanások, földet rázó dördülések a hegyoldali kastély felől, amikor megtudhatta a környék népe, hogy a kapitány laboratóriumában valamely új találmányán dolgozik. Egy katonai uniformisba bújt Edisonnak látta magát, aki fölött nem múlhatott el esztendő, hogy valamely háborús föltalálással emlékbe ne vésse nevét. Ki tudja, ki tudhatná, hogy más életkörülmények között a szenvedélyes föltaláló mily hasznos dolgokat produkálhatott volna, míg így csak különcségeivel, furcsaságaival, kalandosságaival tűnt föl leginkább azok előtt, akik közelebbről nem ismerték… (Én mindig beleegyeztem abba, hogy Magyarországon már vérmérsékletünknél fogva is szükség van az extravagáns emberekre. Nem lehetne itt sokáig tekintélyt tartani annak, aki mindig csak a bibliát vagdosná az ördög fejéhez. Nagyon is szükség van a férfias virtusokra, meglepő cselekedetekre, rendkívüli bátorságokra olyan embernek, aki nem akar a tucatban maradni, de ez a szangvinikus huszárkapitány jó darab időre mindenkit lepipált bravúrjaival. Veszekedett, verekedett, párbajozott, fölrobbant, szolgálaton kívüli viszonyba ment, és egyenruhában járt, mert mint recsegve emlegette a „Fiume” kávéházban: tartsa megtiszteltetésnek Ferenc József, hogy az ő ruháját hordja… És közbámulatra a haja szála se görbült meg, pedig kisebb dolgokért is bezárták az embert. Valóban hóbortos lett volna, mint ezt ellenségei gyakran ráfogták? A zsenik, föltalálók és más ötletességből élő emberek a civil pályán is különböznek azoktól a szürke emberektől, akik szeretnek feltűnés nélkül elvegyülni a tömegben. Bizonyára a katonai fegyelem se volt elég szigorú ahhoz, hogy ezt az örök rendbontót megtörje. Annyi bizonyos, hogy kalandosságairól még sokáig fognak beszélni azok a régi gavallérok, akik ismerték. És a régi gavallérélethez hozzátartozott, mint a jól szabott kabát, hogy valakinek legalább egyszer életében összetűzése legyen szegény Fedorral (ami nagyon könnyen ment), mert így egy csapásra híres emberré lehetett. És Z. F. nem is igen teregetett ki az elöl, hogy néha egy súlyos lovagias ügy árán is nevezetes fiatalembereket neveljen maga körül. Aki nem akart vele összetűzni, azt összeveszítette másokkal, hogy legalább párbajsegéd lehessen az illető életében. Nem lehet őt kihagyni annak az emlékezetéből, aki a tegnapi ködlovagok, a régi rettenthetetlen gavallérok ügyes-bajos dolgairól gondolkozik…

Krúdy Gyula

gcso.jpg

Dunai evezősök és GŐZCSÓNAK 1910. körül

 szcs_1.jpg

A váci hajógyár korszerű fejlesztése: a szárnyascsónak (1959) � A Dunán közlekedő első motoros üzemű, alumínium testű vízibuszokat is itt kezdték építeni 1956-ban
"Az úttörőnek számító szovjet eredmények után, 1959 nyarán, (a Szovjetunióban 1957 ben állították először forgalomba a nálunk is ismert Sirály tipusu hajókat) a szerző tervei nyomán a Váci Hajógyárban elkészült és sikeres futópróbákon jutott túl egy kétszemélyes kisérleti szárnyascsónak. Ez a csónak még az évben, augusztus 20.-án, nagy sikerrel vett részt a parlament elötti viziparádén.
A kisérleti csónak bemutatása akkor, tulajdonképpen csak azt célozta, hogy bizonyítsuk, mi magyarok is képesek vagyunk élen haladni a műszaki fejlesztés egyes területein, és képesek vagyunk ilyen korszerű termékek kifejlesztésére is. A sikeres bizonyítás után egy maroknyi fiatal mérnökkel és technikussal együttműködve megtervezték és 2 év alatt megépítették a „Fecskét”, az első (és utolsó), üzemképes magyar személyszállító szárnyashajót, amelyet ugyancsak a Parlament elött mutattak be 1963 ban."
1953-ban jött létre a Váci Alumínium és Horganyfeldolgozó Vállalatból megalakult Dunai Hajógyár. Az első motoros üzemű hajók a dunai személyforgalomban, a váci hajógyárban épült alumíniumtestű vízibuszok voltak, melyeket a budapesti közlekedés szolgálatába állítottak. Ezeket a hajókat, amelyet a "munkások vízi paradicsomának" tituláltak, Ikarus mintára tervezték.
szarnya.jpg
keteltu.jpg
nfres.jpg
Nagymarosi motorcsónak-klub falát díszítő freskó a tagok arcképével 
Alkotó: Duschanek János
Kismarosról indult raklap-tutaj expedíció (2017)
A 26 éves Dominic, állítása szerint egy erdőben világosodott meg – ott találta ki, hogy le kéne hajózni egészen a Fekete-tengerig. “Először egy kenuval akartam nekivágni, de aztán úgy gondoltam, izgalmasabb lenne építeni egy tutajt. Öten indultunk útnak , és azt hiszem biztonságos, mert már másfél napot mentünk vele a Dunán. Ha eső lesz, építünk rá egy tetőt, vagy kivárjuk a parton a vihart” – mondta a vállakozó kedvű, de kicsit őrült Dominic. Mint kiderült, sokáig egy erdőben élt, ott találkozott a többiekkel is, akik mind tanult fiatalok, egyszerűen csak bejön nekik a vándorélet, és a hippi-lét. Dominic már három éve él így, utazgat a világban, és szerinte többet tanult ezalatt az idő alatt, mint az egyetemen eltöltött másik három évben, amíg közgazdaságtant hallgatott. Alkalmi munkákból tartja el magát – mint elmondta, az elmúlt pár évben csupán 2-3 hónapot dolgozott, amivel eleget keresett ahhoz, hogy mostani életszínvonalát tartsa. Neki ennyi elég.„A kis csapat merész vállalkozásba fogott: raklapokból „ácsolt” tutajukkal indultak útnak a Dunakanyarból (Kismaros), négy evezőlapáttal, Duna-térkép nélkül – bízva magukat szinte csak a Duna sodrására. Baján szerettek volna eljutni a városig, de a sodrás nélküli Sugovica kifogott rajtuk – pár száz méter után feladták, s félórás pihenőt követően visszaindultak a Nagy Folyóra, melyen „oly nagy a csend és a békesség”, mint mondták.
Igazán nem tudják, meddig jutnak el – de szeretnének a tengerig! Bajára érkezésükig is bőven volt dolguk a vízi rendőrökkel, szabálytalan járművük miatt. Kérdéses ezért nagyon, hogy átjuthatnak-e a határon, Szerbiába. És hol van onnan még a Duna-delta?!”

 

 

 

 

 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://dunakanyarkult.blog.hu/api/trackback/id/tr4318012172

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
DUNAKANYARKULT Fábián Erika blogja 06-70-3129308
süti beállítások módosítása