DUNAKANYARKULT Fábián Erika blogja 06-70-3129308

2023. március 05. 17:09 - fabiane

Festőnők a Dunakanyarban

231207999_4188463304524731_8813356728637757647_n.jpg

Gábor Marianne Zebegénybe menekült a zsidóüldözés elől, de ott is veszélybe került
Amrita Sher-Gil volt talán az első itt festő művésznő, nyomában többen is felbukkantak Zebegényben, majd Nagymaroson. Vajon kik jártak erre és hogyan látták e szép tájat?
Gábor Marianne (1917-2014) olyan családból indult, ahol mind az irodalom, mind a képzőművészet állandó vendég volt. Édesapja, Gábor Ignác a magyar verstan megújítója, nyelvtudós. Édesanyja családjában olyan ősöket találunk, mint a Kossuth és Petőfi metszetek készítője, Kernstok Károly, aki csak úgy, mint Szép Ernő, a 8 éves kislányban meglátja a nagy festőt. Kernstok később Szőnyi István figyelmébe ajánlja a kiváló tehetséget.
Szőnyi a szabadiskolájában, majd Réti Istvánnal a főiskolán fogadta növendékévé Gábor Mariannét. Főiskolás korában a Szinyei Társaság tárlatain jelent meg nagy mesterekkel. Olyan műkritikusok méltatják munkásságát, mint Kállai Ernő vagy Kárpáti Aurél. A 40-es évek elején országos kiállításokon is megjelennek alkotásai és Szinyei Merse Díjat kap. 25 éves korában megrendezi első önálló kiállítását a Nemzeti Szalonban
Gábor Marianne a főiskolában felerősödött antiszemita zaklatások alkalmával Szőnyihez fordult segítségért: „
Bementem Szőnyi szobájába, elmondtam neki, és kérdeztem: - Mester! Most mit csináljak? Azt mondta: Amíg én főiskolai tanár vagyok, minden növendék egyforma. Maga csak nyugodtan járjon!”
1941-ben kimaradtam a főiskoláról. Nyáron parasztházat béreltem Zebegényben. Akkor már nem volt Baldóc. Hétvégeken hazajöttem föltankolni papáéknál egy kis elemózsiát. Egyszer, mikor visszamentem, Berény Róbert lánya és veje azzal fogadott a vonatnál, hogy azalatt, míg Pesten voltam, kitiltották a zsidókat Zebegényből. A hegyoldalban, ami már nem tartozott Zebegényhez, volt doktor Lorber Leó orvosnak egy villája. A felesége – vagyis az csak élettárs volt, nem feleség – rajongott értem. És amikor mentem elbúcsúzni, azt mondja: „Gyere ide! Tolj ki velük! Ez nem tartozik Zebegényhez.”  - írta visszaemlékezéseiben.
236776941_4188462871191441_3969411356706189751_n_1.jpg

 

 

zm1.jpg

Zemplényi Magda (1899-1965) 

Festő, grafikus. Autodidakta. Művészeti tanulmányait 1934-1938 között Aba Novák Vilmos szabadiskolájában folytatta. Itt ismerkedett meg későbbi férjével, Marosán Gyula festőművésszel. Az 1930-as évek végétől az Ernst Múzeum kiállításain szerepelt. Az 1940-es években, az 1945 után Európai Iskola néven jelentkező művészcsoporthoz csatlakozott. Részt vett 1945-1950 között az Európai Iskola csoportos tárlatain. Férjével feltűntek a nagymarosi Nékosz alkotótelepen is. 

309446573_5436976126340103_5025305750911955793_n_1.jpg

Zemplényi Magda: Zebegényi utcarészlet lovassal, 1940 körül

287570610_5156243054413413_9164392070560002694_n.jpg

Zemplényi Magda: A zebegényi viadukt, 1940 körül

foto-mv-es-ma.jpg

Madarász Adeline (1891-1962) és Madarász Viktor

A művésznő Madarász Viktor festő lánya volt. A negyvenes években nyaralót bérelt Zebegényben, s gyakran, örömmel festette a dunakanyari tájat. Budapest ostroma idején is itt élt, a viszonylagos nyugalomban. A zebegényi templomot és környezetét ábrázoló, élénk színekkel festett tavaszi tájképe a zöld lombokkal, virágba boruló fákkal, az ég és a folyó ragyogó kékjével az egyik legvonzóbb festménye. A ház ma is áll...
(Basics Beatrix: A Madarász-örökség in: Museum Café 2020/3.) 
247094315_4415081905196202_2998399260964587188_n.jpg
Madarász Adeline: Zebegény, 1940-es évek
281304074_5089494604421592_8377007445207169107_n_1.jpg
Feszty Masa (1895-1979) édesapja halálakor a családtagjaival Nógrádverőcén tartózkodott - valószínűleg Endrődi Sebestyénnél voltak vendégségben, aki a Magyar Nemzeti Múzeum restaurátora volt. Később Masa és a házigazda egyik fia, Aladár próbálta újra összeállítani és jobb állapotba hozni a körképet.
235902225_4193155630722165_6608079249158866064_n_1.jpg
281749856_5089492371088482_5535759986535689560_n_1.jpg
A festészetet szüleitől illetve az Iparművészeti Főiskolai évei alatt tanulta meg. Mestere Szablya-Frischauf Ferenc volt . Kernstok Károly szabadiskolájában is képezte magát.
Vajon meg van-e még a Feszty Masa festmény a verőcei Migazzi-kastélyban? Az ott lakó apácákat az 50-es években ki akarták tenni, és azután, hálából hogy maradhattak, Szent Jánosról rendeltek tőle festményt, és annak különleges stílusa feltűnt a 90-es években odalátogató újságírónak... Nagy érték lenne, ha előkerülne!

309933111_5450141975023518_393009738069442734_n_1.jpg

Barta Mária (1897-1969) tanulmányait az Iparművészeti Iskolán kezdte 1915-ben, Udvardy Géza, Iványi-Grünwald Béla és Rippl-Rónai József tanítványaként. Az 1920-as évek kezdetén Bécsbe utazott, ahol 1921-ben az Iparművészeti Iskolában tanult tovább és megismerkedett a korszak olyan avantgárd művészeti törekvéseivel, mint a futurizmus és a Franz Czizek féle bécsi kinetizmus. Barta megfordult Kassák Bécsbe emigrált MA-körében is. A húszas évek végén Párizsba költözött, ahonnan gyakran folytatott tanulmányi utazásokat. Olaszországban sorra járta a múzeumok gyűjteményét, Rómában, Firenzében, Bolognában és Szicíliában készített akvarell portrékat, utcaképeket, de megfordult Svájcban és Törökországban is. Ezekből az utazásokból és nyugati inspirációkból fejlesztette ki Barta azt a különleges formanyelvet, mellyel egyértelműen a huszadik századi progresszív tendenciákhoz kapcsolódott. Míg Barta húszas évek elejei, külföldön készült munkáiból nagyon kevés maradt fenn, a harmincas években készült alkotásait jól ismerjük. Ezek a művek azok, melyek önfeledettségükben, játékosságukban, mind képi- mind színbeli megoldásukban páratlanok a magyarországi háború előtti években és melyekkel először mutatkozott be a hazai közönség számára. Bár már 1921-ben kiállított a Nemzeti Szalon-ban, 1933-ban a gyűjteményes tárlaton önálló termet kaptak művei. Hazatérésével aktívan részt vett a magyar festészeti életben: rendszeres kiállítója volt a Nemzeti Szalon, az Ernst Múzeum a KÚT, Munkácsy Céh és a Balatoni Festők Egyesületének kiállításainak. Tanulóéveinek későszecessziós, dekoratív, naturalista stílusát Barta Mária a harmincas években redukált, stilizált képi megfogalmazásra cserélte. Képeiben az École de Paris közege, Matisse és a fauve hatása tükröződik, melyet az art deco stílusjegyeivel ötvözött.

309039860_5450134291690953_6391561632040661762_n_1.jpg

 Barta Mária: Nagymaros ősszel .- a kép keletkezési dátumát nem ismerjük. Vajon fiatalon vagy idősen festhette?

 

 

278091601_4956483804389340_6227971516888660285_n.jpg

Gálffy Lola (1902-80) a Magyar Képzőművészeti Főiskolára Réti István és Edvi Illés Aladár tanítványa volt. 1937 után a szentendrei Régi Művésztelepen dolgozott férjével, Kántor Andorral. A Nagymarosi Művésztelepet az 1956-os megalapításától fogva látogatták. 

148323124_3668547639849636_654312323833939889_n_3.jpg

 Gálffy Lola: Visegrád Nagymarosról

279257310_5009969429040777_6398387822405548820_n_1.jpg

Hikádi Erzsébet (1911-2008) a budapesti Képzőművészeti Főiskolán Rudnay Gyula tanítványa volt. 1938-39-ben római ösztöndíjasként a Collegium Hungaricumban tanult. Férjével, Czene Bélával szintén a Nagymarosi Alkotóház vendégei voltak.

318847905_5654498874587826_780433782625935553_n_1.jpg

Hikádi Erzsébet: Megérkezés Nagymarosra

285487230_5134176979953354_2278123624736324984_n.jpg

Hikádi Erzsébet: Nagymarosi utcakép

286416612_5134177573286628_104112665748789852_n.jpg

Hikádi Erzsébet: Nagymaros

279293361_5010034565700930_8816355827829175283_n_1.jpg

Hikádi Erzsébet: Nagymarosi dombok

184025768_3925573930813671_1194211769817081853_n_1.jpg

Hikádi Erzsébet: Kismaros

mattioni.jpg

 

Mattioni Eszter (1902-1993) szakmai tanulmányait az Iparművészeti Iskola grafikai szakosztályában kezdte, majd a Képzőművészeti Főiskolán Rudnay Gyula növendéke volt. A korabeli kritika is felfigyelt határozott színérzékére és festményei szivárványos színeire.
1931-ben a Szinyei Társaság Nemes Marcell utazási ösztöndíját nyerte el, melynek segítségével tanulmányutat tett Olaszországban. Hatott rá a kortárs olasz neoklasszicizáló művészet. Festészete ezzel az ún. római iskola felfogásához kapcsolódott. 1937-ben a Párizsi Világkiállításon Magyarországot a római iskola művészei képviselték. Mattioni Esztert az egyik magyar pavilon kapuját díszítő festményeiért Diplome d’ Honeur-rel jutalmazták.
Kelemen Emil közvetítésével, aki Aba-Novákkal, Patkó Károllyal, Fonó Lajossal festett egyött,  a társaság bővült fiatalokkal, Barcsay Jenővel, Medveczky Jenővel és Mattioni Eszterrel, akik többé-kevésbé együtt is maradtak ebben az időben. Később sokan közülük festettek a Dunakanyarban is Szőnyinél Zebegényben, vagy a szentendrei és a nagymarosi művésztelepen.
277566536_4935267133177674_1288295376392750640_n_1.jpg
Mattioni Eszter: Tavasz a Dunakanyarban
310985222_5475259272511788_3176386881622823424_n.jpg
Mattioni Eszter: Dunakanyar
318730171_5652727264764987_2245956454521396708_n.jpg
Mattioni Eszter: Dunakanyar, Nagymaros - Az ősz színei
mfest.jpg
Mattioni Eszter Nagymaroson fest, 1956
94396863_2858743350830073_5125504436495450112_n.jpg
124127739_3418829211488148_7892920355896713003_n.jpg
Mattioni Eszter: Dunakanyari táj

 

270332981_4645959685441755_1700277343821557774_n_1.jpg

 

 

 Ezek a művésznők sajátos látásmódjukkal bővítették a Dunakanyar festészetét! Reméljük, hogy egyszer újraélednek még a művésztelepek...

 

Kedves Olvasó!

Köszönöm, hogy érdeklődött a Dunakanyar kultúrtörténete iránt!

Küldetésemnek tartom, hogy bemutassam ezt a szívemhez közel álló helyet...

A blogposzt önkéntes munkával jött létre, aminek folytatását itt támogathatja:

Fábián Erika OTP Bank 11773119-15463812

 

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://dunakanyarkult.blog.hu/api/trackback/id/tr8918064188

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

DUNAKANYARKULT Fábián Erika blogja 06-70-3129308
süti beállítások módosítása