DUNAKANYARKULT Fábián Erika blogja 06-70-3129308

2021. október 04. 23:58 - fabiane

A visegrádi csempekályháktól Gorka égetőkemencéig...

st_1.png

Vajon mi mellett melegedtek a Dunakanyarban és mire használták még a kemencéket?

A kályhát, mint fűtőberendezést Svájc területén találták fel, innen terjedt el az Alpoktól északra és keletre. Fontos újítás volt ez a lakáskultúrában, mert az olcsón elkészíthető, és mégis látványos külsejű kályha nemcsak kellemes és tartós meleget biztosított, de közben a fűtött helyiség füsttelen is maradt

A 14. században a magyar királyi udvarban jelentek meg első kályhák, és egészen a 16. század közepéig a királyi udvar meghatározó szerepet játszott a fűtőberendezés elterjesztésében, az újabb divatok, stílusirányzatok átvételében és népszerűsítésében.

Az első magyarországi kályhák nyomát az 1323-ban Visegrádra költöző I. Károly király udvarából ismerjük. Ezek természetesen egyszerűbb szemes kályhák voltak. A fűtőberendezés tapasztott agyagfalába kerámia szemeket építettek be – ezáltal megnövekedett a fűtőfelület, és a kályha több meleget tudott leadni. Károly fia, I. Lajos király idejében már csempékből épített, gazdagon tagolt, attraktív kialakítású kályhákkal is találkozhatunk. A kályhákat készítő mesterek kiérlelt szaktudással érkeztek nyugatról, a Duna völgye felől, – feltehetően Ausztria területéről – és tevékenységük nyomán több kályha is fűtötte a királyi paloták és várak reprezentációs vagy magánhasználatú helyiségeit. Idővel több – stílusban és technikai kivitelben is eltérő – műhely készített kályhákat a király és az udvari divatot követő uralkodó elit számára. A visegrádi palota kályhái követendő mintául szolgáltak ebben az időszakban.

Az első csempés kályhát Visegrádon még az 1340-es években, Nagy Lajos uralkodásának kezdetén állíthatták fel. A fűtőberendezés alsó részét 20 x 20 cm-es négyzetes csempék alkották, rajtuk a középkori udvari kultúrához kapcsolódó jeleneteket ábrázoltak: például a fiait saját vérével tápláló pelikánt, az önfeláldozás allegóriáját. A többi csempéből csak töredékek maradtak fenn, ezek között találkozhatunk lovas alakos csempével (talán solymász lehetett?), csőrében gyűrűt tartó repülő hollóval, copfos lányalakkal. A kályha felső részén mintás agyagsávokkal keretezett fülkék sorakoztak, a belsejükben kézzel egyedileg formázott, divatos udvari viseletű szobrok sorakoztak. A testtöredékek mellett fennmaradt egy kürtöt fogó kéz is, egy másik fülke alján pedig láthatóak a főalak mellett álló négylábú állat mancsai is. A kályhák tetejét gombbal díszített oromcsempék sora és a kupolába épített hagymaszemek zárták le. (A kályha elméleti rekonstrukcióját Sabján Tibor készítette el 1998-ban.) A műhely több kályhát is készített a visegrádi palotába, közülük két kályha alapozása is napvilágra került az ásatások során.

Kocsis Edit: A királyi palota kályhái

https://archeologia.hu/content/archeologia/222/anjou-kalyha-javitott.pdf

 mko.jpg

Mátyás korabeli kemence és fürdő rekonstrukciója

 A kályhák és kemencék fűtését többnyire fával oldották meg. A Börzsönyben ennek gyűjtésére egy különleges eszközt használtak:

szan1.jpg

Gyalogszán: román szán húzása a fából készült hídon (Kemence, Pest m.)

A Börzsönyben régebben, a 19. században, rudas szánkóval, gyalogszánkóval jártak az erdőre fáért. Két orrára hámnak való kötelet kötöztek, középen álló rúdja szolgált fékezésre és irányításra. Ezt azonban főként havon használták, nem nyáron. A 20. század elején jelent meg a vidéken az ún. román szánkó, amivel a favágók nyáron dolgoznak; ölfát közelítenek vele. Ez már a harmadik alapforma, a kávás elejű nyári szánkó legfejlettebb változata. A Börzsönyben nagy gondot fordítanak a szánkóutak kiválasztására, karbantartására is. Ahol a terepnek nincs elég esése, ott dorongutat, rönkutat építenek. A mesterséges szánutak hossza olykor több száz méter.A Börzsönyben meghonosodott nyári szánkó feltűnő sajátossága az elején félkörben visszahajló két káva, s az azt rögzítő járomszerkezet. Maguk az erdőmukások készítik, vasszög és fémalkatrész nélkül. Összesen 11 darabból áll, s minden alkatrésznek neve van. Méretei folytán a gyalog- és a fogatos szánok között van a helye. Talpa 200–210 cm, eplínye 90–95 cm, az eplényekre hosszában fektetett levél 160–170 cm hosszú. Minden alkatrésze szívós, erős fafajtákból készül (bükk, gyertyán, som). Az új szánkó súlya 30 kg, a kiszáradt, öreg szánkóé 27–28 kg. Ennek azért van jelentősége, mert visszaúton nem csúsztatják, hanem a szánkó jármát a tarkójuk mögé helyezve, nyakba véve, hátukon cipelik fel a hegyre. Egy alkalommal 3–5 q ölfát húznak le vele. Minthogy rúdja egyáltalán nincs, a két erős kávába kapaszkodva húzzák a szánkót maguk után. Minden munkás egyedül végzi munkáját, vonszolja a nehéz rakományt. Ezt az Észak-Magyarországon egyedülálló szántípust a Börzsöny-vidéki falvakban (Kemence, Bernecebaráti) román szánkónak nevezik. Nevét onnan kapta, hogy 1910 tájékán Bihar megyéből hozatott román erdőmunkásoknál látták először (Erdélyi Z. 1958: 389–395). A börzsönyi munkások később meghonosították ezt a szántípust a Dunántúl egyes pontjain, ahol ma is használatos, de elnevezése helyi névadás terméke (Bakonybélen csuszkora; Dömösön, Visegrádon ródli a neve). 
(Magyar Néprajzi Lexikon)

 

 

szan2.jpg

Gyalogszán (Bernecebaráti, Pest m.)

Milyen kemencéket építettek a környéken?

keme_1.jpg

kem1.jpg

Malonyai Dezső így számol be erről 1922-ben, "A palócok művészete" című írásában:

A szobában legelőször a kemence köti le figyelmünket. Ezen a vidéken is megtaláljuk a szénaboglyához hasonlító búbos kemencét (501), mely az Alföld felől terjedhetett idáig. E kemencét a pitvar falához a nyak, a kemence torka köti, s azon keresztül a konyha felől fűtik a kemence száját. Előtte van a kocik, a főzéshez szükséges tűz helye. A szobában lévő ke­mence szája olyankor szolgál be a szobába, ha beházasodások miatt egy-egy család szűkebb térre szorul. A száj mindig az ablak felé nyílik.
E vidéken jellegzetes a kürtős kemence (500, 502) és a búbos kemence (503); ezek négy- szögletes alapon épülnek, holott a búbos ke­mence alakja kerek.
A kürtös kemence elnevezés magyarázata, hogy a kemence szája fölé, mintegy félméter átmérőjű cső, kürtő borul. A kürtő hengeres (de hasábos is lehet) és fölfelé keskenyedik ; mindig függőlegesen vezeti föl a füstöt a padlásra. Alsó része mogyorófapálcából hajlított koszorú. A pad­láson a kürtő tervének megfelelő alaprajzban apró lyukakat fúrnak, ezekbe mogyorófapálcákat bocsájtanak s a pálcák végét a koszorúhoz kötözik; felső végük bunkós lévén, azok a padlás apró lyukaiban megrögződnek. A pálcák tehát a kürtő vázát, szárát alkotják, amit fűzvesszőkkel fonnak be s azután szárát sárral kívül-belül betapasztják. A kürtő szája fölé a padláson fűzvesszőből hosszúkás láda-forma kemencét fontak s egyik keske­nyebb oldalát, a füstjárásnak, nyitva hagy­ták; a füst a védtelen füstlyukon távozik, mert a régi palócháznak nem volt kéménye. A kiskemencét időnkint meg kellett a koromtól tisztogatni.
A kiskemence helyett a padláson végig egy füstvezető csövet fektettek. Tudnak arról is, hogy valamikor ezt magában a szobában, a mestergerenda fölött vezették, hogy ezzel is szaporítsák a meleget. Tűzbiztonság okából ma már mindenféle kürtőt elhagynak.
A sípos kemence kürtője nem függőleges, hanem rézsútos, tehát nem a padlásra, hanem a szoba falába vezet, s a füstöt a konyhában épített szabad kéménybe viszi. Mivel a szabad köményes ház későbbi fejlemény: a sípos kemence a kürtös kemencénél szintén ujabbi alakulás. A síp, sipka itt fólhenger, melynek lapos alapja tölgyfadeszka. Ennek kilyukkasztott széleibe fonják félkörösen a fűzfavesszőket.
Szeder Fábián a kürtőt ázittató néven említi, bizonyára azért, mert ez kiszívja a füstöt.
A kürtőbe kürtő-dugót szorítanak, hogy a meleg túlságos hamar el ne távozhassák. Ha vastűzhelyt állítanak a szpbába, akkor is be kell dugni a kürtőt, mert a tűzhely füstje a kemencébe jut s ha nem lenne dugó, betódulna a szobába is.
A kemence szájába úgy alul, mint fölül, szélesebb kő: a bábkő, pánkő  van építve, ami a lángot és a szikrát tartja vissza. 
Azt a részt, mely a tüzelőhelytől a kemence szájáig terjed: kemencenyaknak hívják.
Másutt a kemence oldalán két lépcső­zetes pártázatos hely volt. Az alsó: pártázat, a felső: kuckó. A pártázaton ültek a fonóleányok, a kuckón pedig a gyermekek húzódtak meg. 
A régiek szerint sok kemence belső szögletéhez már egy kis magasabb kandalló­féle volt ragasztva, amiben szárított fenyő forgácsot égettek a szoba megvilágítására olyankor, amikor nem akartak tüzelni.
Az olajmécs neve: szegényke. Elma­radottabb falvakban még használják, sőt sok helyt láttuk, hogy hasogatott gyertyánfa világával is beérik. A kemence közelében, a falban, több helyütt egy kis fülke van s egye­bek között ebben áll a fából készült sótartó is. Rendes palóc asszony szárazon tarto­gatja sóját.
Jó kemence mellett könnyű a telelés, tartja a közmondás. Sütnek, főznek rajta, szö­gében melegszik a gyermek, s éjjeli vacka is ott van. . .
Egy följegyzés szerint, a kemence padkáján az ágytól eltiltott vének alszanak, akik a papnak már ágybért sem fizetnek. Úgy látszik, ez az ágybér a had portáján állott ágyak száma után járt a tisztelendőnek. Az elaggott családtagok a téli nap legnagyobb részét is a kályha mellé húzódva töltik el. A kemence tetején szárítják a tökmagot, ami a gyerme­kek kedves csemegéje, de olajat is ütnek belőle. Itt szárad a rakottya fűzgallya, amit mennydörgéskor a küszöbön keresztbe kell tenni, hogy villámcsapástól megmenekedjék a ház.
A kemence tetején melegszik a kedves háziállat is, a cicelka, a macska.
A kemence olyan erős, hogy lakodalomban egész sereg gyermek csudálja tetejéről a vigasságot.
Ezek az ősi melegítő építmények is pusztulnak már, helyette vastűzhelyet állít a palóc. 

(Malonyai: A magyar nép művészete 5. - Budapest, 1922)

kem2.jpg

 

hk.png

Lakóházhoz ragasztott kemence a falalja végében (Nógrád m.)

Miért terjedtek el az öntöttvas kályhák?

kiss.jpg

Vaskályha - Kismaros, 1880
Először a vaslemezes takaréktűzhely ("sparhelt") jelent meg, aminek egyik oka a faállomány vészes fogyása volt. A hengeres öntöttvas kályha azonban csak 1830 körül, Bécsből terjedt el Európa-szerte. A vaskályha tette lehetővé az addig szinte kizárólagos fűtőanyag, a fa helyettesítését a magasabb kalóriaértékű kőszénnel. Szenet Verőcén is bányásztak...
Nógrádverőcén az első villát egy pesti kályhagyáros építette:
swka.jpg
...és egy szintén verőcei villatulajdonos írt róla:
sw2.jpg
sw1.jpg
(Gazdasági Mérnök, 1885)
Vajon az ő építményeikben voltak-e ilyen távfűtésre is használható töltőkályhák?
...és egy titokzatos történet egy verőcei mészégető kemence köré épített házról:
mesz_2.jpg
Bagolyvár, azaz a Madary-villa története Tóth László helytörténész leírásában: "Eredetileg egy mészégető ikerkemence volt, amelynek feltöltése a vasúti pálya felől történt. Az üzem a múlt század végén megszünt, és ekkor egy vállalkozó szellemű helyi lakos vette meg, és ismeretlen ambicióktól hajtva házat épített köré. Így egy nagyméretű villa jött létre, két szinttel, egy külső és belső megközelítő lépcsővel."
A következő festményt Szőnyi Istvánnak tulajdonítja egy aukciós oldal:

szikalyha.jpg

Szőnyi István: Akt zöld kályha elött

...nekem egy Radnóti Miklós vers jutott eszembe a festményről:
Nyujtóztál tegnap a kályha előtt
s melled dombjai feszítették
a ruhát, ahogyan hátradőlve,
félig lehúnyt szemmel melengetted
szép kezeidet a kályha falán...
a tűz fénye megvilágította
a lábaidat és ropogott a
hátad mint macskáé, amikor
elnyújtja testét a tűz előtt és
bársonyos négy lábának elrejtett
karmai csikorogva vájnak a
fényes padlóba...
a te cipőid is csikorogtak
mert te is macska vagy és szeretem
megcsókolni a melleid fölött
feszülő ruhát, melyen átárad
felémnyújtózó testednek kába,
izomfeszítő, langyos melege.
(1927. december 28.)
Gorka Géza saját csempekályhát is épitett házába:

gcserk.png

Cserépkályha a verőcei Gorka Múzeumban - Ilovszky Árpád felvételei

A legnagyobb értéket azonban a műhelyében található égetőkemencéje képviselte:

gke2.jpg

A jobb oldali képen látszik a műhely oldalában felhalmozott fa, amellyel égettek

kemg.png

2011-ben még tervként jött szóba a Gorka kemence beindítása: "A legnagyobb lépés azonban a Gorka Géza halála óta nem működő műhely megindítása, beüzemelése lenne. Mind többen érdeklődnek a hatalmas, fatüzelésű kemence iránt... A kemence elvileg működőképes, ráadásul Gorka Lívia özvegye, a 92 éves Focht Géza pontosan ismeri a működését, hiszen valaha égetőmesterként dolgozott itt. Ígérte is, ha sor kerül az elindítására, jön segíteni. A kemence 12-14 mázsa fát igényel, és 950-960 fokon képes égetni. Nem öncélú égetésről van szó persze, hanem egy keramikusműhely beindításáról, amely munkaerőpiacot is teremthet a városban; nem véletlen, hogy a polgármester is támogatja a szándékot. A műteremházban egyébként több különböző méretű kemence is áll, így lehet helye a kísérletezéseknek. Öt-hat év alatt ismét egy 10-12 fős műhely jöhetne létre, ahogyan ez a fénykorban működött; az itt kiállított öntőformák, korongok, szerszámok sokat felidéznek abból az időszakból, a műhely aranykorából."
gke3.jpg
Sajnos a kemence újraindítása tűzrendészeti okokból már nem valósulhatott meg, de a Gorka műhely Zsengélő néven új életre kelt. (Zsengélésnek az első, még mázazás előtti égetést nevezik.)
Gyertek el, és vegyetek részt ti is a programokon!

Horváth Dániel & Őri Kiss Botond

 

Kedves Olvasó!

Köszönöm, hogy érdeklődött a Dunakanyar kultúr- és helytörténete iránt!

Küldetésemnek tartom, hogy bemutassam ezt a szívemhez közel álló helyet...

A blogposzt önkéntes munkával jött létre, aminek folytatását itt támogathatja:

Fábián Erika OTP Bank 11773119-15463812 (Adomány megjegyzéssel)

Szeretettel várom sétáimon is! :)

 

 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://dunakanyarkult.blog.hu/api/trackback/id/tr5716706798

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
DUNAKANYARKULT Fábián Erika blogja 06-70-3129308
süti beállítások módosítása