DUNAKANYARKULT Fábián Erika blogja 06-70-3129308

2020. március 22. 18:24 - fabiane

Filmek a Dunakanyarból

 

 j2.jpg

A Dunakanyar népszerű forgatási helyszínnek számított az 1960-as években. Számunkra talán a legkedvesebb itt készült alkotás Jancsó Miklós Oldás és kötés című kultikus filmje...

"Amikor Jancsó Miklós 1963- ban megkapta Oldás és kötés című filmjéért a filmkritikusok díját, mindenki a „fiatal rendező” nagy sikeréről beszélt. Jancsó ekkor 42 éves, és mögötte olyan pálya áll, mely egész életútnak beillik: néprajzkutató és jogász, repülő-távírász és hadifogoly Karéliában, a Muharay-együttes táncosa és titkára, az ország utolsó főcserkésze, tanár és tanítvány egyszerre a Színművészeti Főiskolán, „a” hivatalos dokumentumrendező és a kezelhetetlen formalista, az 1958-as év egyik legrosszabb filmjének szerzője és így tovább... Mégis, igaz a fiatal jelző is, abban az értelemben bizonyosan, hogy Jancsó ekkor még egyáltalán nem tűnik kialakult egyéniségnek, filmjei nem mutatnak stílusegységet. Kísérletezik az expresszionizmussal, a hagyományos realizmussal, és ki tudja, mennyi a véletlen abban, hogy későbbi pályája úgy alakult, ahogy alakult." Kézdi-Kovács Zsolt

Latinovits Zoltán és Domján Edit jelenete Jancsó Miklós "Oldás és kötés" című, 1963-ban forgatott filmjében Verőcén (Operatőr: Somló Tamás) 48:30-tól 

 (Kinszki Judit hívta fel rá a figyelmem, akinek a férje játszott a filmben)

j3.jpg
Jancsó Miklós (Vác, 1921− Budapest, 2014) és a Dunakanyar
"Apám 1916-tól az erdélyi kormánybiztos titkáraként tevékenykedett. Az impériumváltáskor távollétében a románok halálra ítélték, ezért jött át a családjával Magyarországra. A 20-as években vissza akart apám menni Erdélybe, de a család közölte vele, hogy ez lehetetlen, mert halálra van ítélve. Apám akkor ezt kérte: "Intézzétek el!" A család pénzt adott össze, és az egyik nagybátyám - Fogaras polgármestere - elment Bukarestbe a parasztpárti tagtársához, az akkor belügyminiszterhez. Két értékes ház árát adták össze, azt tette Jenő bácsi egy borítékba, ahogy még a Monarchiában tanulta, és csúsztatva átadta. A belügyminiszter azt mondta: "Tedd csak nyugodtan az asztalra a pénzt!" Megnézte, megszámolta, és azt mondta: "Rendben van, jöhet". De akkor már apám nagyon ritkán ment vissza, mert már itt volt állása. Átmenetileg Vácon dolgozott, ahol megszülettem. Ezért teljesen véletlenül vagyok váci születésű. Rövidesen Székesfehérvárra kerültünk, ahol apám elnyerte a város főszámvevői állását."
A Még kér a nép (1972) forgatási helyszínei között is szerepel Nógrádverőce - Ezért a filmjéért Jancsó elnyerte a Cannes-i Filmfesztivál rendezői díját.
Nem ez volt az első Nógrádverőcén forgatott film. 1932-ben Huszár Pufi, a némafilmek sztárja megvásárolta a Swadló-kastélyt, és beindította a filmes életet.
szinhazielet_1932_26_pages36-36-1.jpg
Ezen a 30-as években Nógrádverőcén készült fotón érdesmes megkeresni a filmes stábtagokat!
pu.jpg
...és Pufinál állandosult a vendégjárás. Járt itt Székely István, a "Hyppolit, a lakáj" rendezője is. Sőt, ő forgatott is!
szek.jpg
A forgatásról így számol be az újság: Segítség, örököltem! — Bemutatja a Csaba-mozgó — Békésmegyei közlöny, 1938.I.8. "Igazi vígjátéki fordulattal értek véget a Hunnia uj magyar filmjének, a „Segítség, örököltem!„ cimü bohozat felvételei. Székely István rendezővel együtt a szereplők kivonultak a még hiányzó külső felvételekre Nógrádverőcére, Huszár Puffi villájába és odavárták Rajnay Gábort is, aki az egyik délutáni gyorsvonattal érkezett. A vonat azonban nem állt meg Nógrádverőcén s a kivonult színészsereg harsogó nevetéssel üdvözölte az elámult Rajnay Gábort, akit elvitt a vonat. Rajnay azonban nem jött zavarba, meghúzta a vészféket — és mégis csak leszállt Verőczén, bár ez a szórakozása többe került, mintha bérautón jött volna a társaság után."
De készültek filmek a környező településeken is:
ki_1.jpg
1960, Kismaros - Jak-18 Fürj típusú repülőgép a Zápor c. film forgatásán. (Fortepan, Kotnyek Antal)

"Kovács András a Kolozs megyei Kidén született, tanulmányait is éveken keresztül Erdélyben folytatta. A Bolyai Egyetemen pszichológiát, szociológiát, esztétikát tanult, mielőtt a budapesti Pázmány Péter Egyetemre került volna, hogy aztán 1946-ban felvételt nyerjen a Színház- és Filmművészeti Főiskola rendezői szakára. Amikor 1950-ben diplomázott, rögtön a Mafilmhez került, itt indult el a szakmai ranglétrán. A filmgyárban előbb dramaturg, majd évekig a dramaturgiai osztály vezetője volt. 1952–54 között már tanított is a filmművészetin, majd 1957-ben inkább lemondott az osztályvezetői tisztségéről, s dramaturgként, rendezőasszisztensként lépegetett tovább a rendezői pálya felé. Első játékfilmje a Zápor volt 1960-ban, egy keserédes melodráma, amelyben Bessenyei Ferenc és Páger Antal rivalizált Bara Margit kegyeiért, s a szerelmi háromszög tagjai egy zápor elől egy présházba visszahúzódva feszülnek nyíltan egymásnak." Kárpáti György: A magyar film aranykorának óriása ment el

ar.jpg

Nagymaros, Sólyom-sziget - Pécsi Ildikó színművésznő az Aranyember című film forgatásán (1962)

Gertler Viktor alkotása Jókai Mór Az arany ember című regényének harmadik filmváltozata, operatőre Forgács Ottó volt. A címszerepet Csorba András, erdélyi színész játszotta. Béres Ilona a forgatás idején még a Színművészeti Főiskolára járt. Latinovits Zoltán két év kényszerszünet után Krisztyán Tódor szerepében tért vissza a filmvászonra. Az aranyember volt az első magyar szélesvásznú film, a forgatáshoz szükséges Agascope-kamerákat Svédországból kölcsönözték. A dunai felvételeknél a Magyar Hajózás működött közre.

A filmben szereplő sír még ma is megvan.

A film itt megnézhető: https://vimeo.com/398547383

zebih.jpg

Zebegény: Sztrogoff Mihály (1975)

Amikor Zebegény alakította Nyizsnyij Novgorodot egy filmben - Bodrossy Félix operatőr-trükkmester kamera elé szerelt festett üveglappal oldotta meg... - Willem József meséli: "Zebegényben 1975 ben a Sztrogoff Mihály című filmet forgatták, Raimund Harmstorf főszereplésével a Volga folyót imitálva a Dunával. Valóban nagyszerű látvány volt a felépített orosz falu, számtalan élményünk fűződik hozzá, többek között a csónakba ugrás is. Raimund annak rendje s módja szerint elkérte a hajót, csizmában, ölében bevitte a hajóba a francia lányt, Kb: másfél méterről Ő is beugrott, és veszettül elkezdett evezni, mint egy ladikban. Nem tudtuk hogy sírjunk e vagy röhögjünk. Tudniillik ez egy kielboot hajó volt, és nem igazán erre a fazonra szabták. Lényeg, hogy jól sült el a dolog, nagy kárunk nem lett, viszont bejáratosak lettünk a forgatás területére."

zilahy-lajos-valamit-visz-a-viz_2b4arv3k.jpg

Szob - Valamit visz a víz (1943)

"Zilahy Lajos (1891-1974) nagysikerű regényének filmváltozata 1943-ban készült. A Magyar Királyi Operaház vezető főrendezője, Oláh Gusztáv rendezte, akinek ez az első próbálkozása a film területén. Az eredeti díszletterveivel, modern színpadtechnikai megoldásaival már jelentős sikereket elért sokoldalú művész, ezen a számára teljesen új területen is kiemelkedő alkotást produkált. A film természetes fényben fotografált gyönyörű vízparti jelenetei Makay Árpád (1911-2004) kiemelkedő operatőri munkáját dicsérik. Munkáját feltehetőleg Zilahy Lajos aktív közreműködése is segítette, aki nemcsak írója volt a filmnek, hanem forgatókönyvírója és producere is. Zilahy már a húszas években bekapcsolódott a filmgyártásba, a Rongyosok (1925) című film írójaként. 1937-ben az Egy lány elindul című színdarabját, 1938-ban a Két fogoly című regényét filmesítették meg.

1939-ben hozta létre filmvállalatát, a Pegazus Film-et, melynek első produkcióját Zilahy Süt a nap című színdarabjának filmváltozatát Bolváry Géza rendezte. Második filmje, a Halálos tavasz új korszakot nyitott a magyar filmtörténetben. A film sikere után megszűnt a komédia egyeduralma, egyre nagyobb teret hódított a melodráma, melyben a korábbinál nagyobb szerepet játszott az erotika. Zilahy filmjében jelent meg először a végzet asszonya, a Karády Katalin által megformált szenvedélyes, erotikus, független nőalak, akinek nem elég egy férfi, akinek mindig a másé kell, akiért önmagukat vagy egymást pusztítják a férfiak, s aki mellett anyagi és erkölcsi csődbe jutnak férjek, szeretők. Zilahy indította útjára, és a Valamit visz a víz-ben megalkotta ennek a nőalaknak mitikus szintre emelt változatát, Anadát. Zilahy filmjének hősnője az ókori görög mitológiában szereplő, gyilkos természetű tengeri nimfákhoz, szirénekhez hasonló vízi démon. Éppúgy, mint ókori elődei, a kísértés, a világi örömök és érzéki vágyak megtestesítője. Varázslatos hangjával csábítja el a férfiakat, majd tönkreteszi és elhagyja őket. A realitás talajától eltávolodó, meseszerű elemekből építkező, valahol az időtlen időben játszódó történet a mindent elsöprő, romba döntő szenvedélyről szól."
(Balogh Gyöngyi)

+1 film: 
Baktay Ervin (1890–1963) gyermekkori élményei (és a művészek között akkoriban divatos beöltözős összejövetelek) révén barátaival 1931-ben alapította meg az indián-játékot, melyet az észak-amerikai indián törzsi tanács is elismert. Táboruk előbb Zebegényben, majd a kismarosi szigeten, végül Verőcén, a római romokkal szemben volt. Életüket a Baktay által 1935-ben itt rendezett, eddig szinte teljesen ismeretlen némafilm („A sápadtarcú varázsló” is megjeleníti.
"A sápadtarcú varázsló"-ban maga Baktay volt a Sheriff (E. H. Bucktye) és a Főnök (Heverő Bölény). A szintén szereplő Vic Egan Amrita Sher-Gil férje.  

...és ezekkel az indiánokkal találkozott Péger Antal is a Kettesben című film forgatásakor.

hajo.jpg

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://dunakanyarkult.blog.hu/api/trackback/id/tr9015544872

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
DUNAKANYARKULT Fábián Erika blogja 06-70-3129308
süti beállítások módosítása